De spot die de wereld veranderde

_

De eerste echt negatieve campaign ad was Lyndon B. Johnson’s Daisy Ad uit 1964. In dit spotje werd gevraagd wie het beste met de launch codes om zou kunnen gaan. Kiezen voor Barry Goldwater stond gelijk aan het gooien van een atoombom op kleine meisjes. Het was het begin van een harde en negatieve campagne.

Robert Mann, professor in communicatie aan de Louisiana State University, heeft een boek geschreven over deze politieke advertentie. De auteur van “Daisy Petals and Mushroom Clouds:  LBJ, Barry Goldwater, and the Ad That Changed American Politics.” sprak gisteren met ABC’s Top Line, waar hij het belang van deze campaign ad nog maar eens aan gaf.

This was the first creative use of political advertising. Before this campaign that Johnson embarked on in 1964, presidential campaigns and politicians in general didn’t advertise themselves using creative advertising principals. They basically used abbreviated versions of their campaign speeches. This is the beginning of what we see in political campaigns, appealing to emotion, and particularly the emotion of fear.

Overigens heeft Barry Goldwater het Lyndon B. Johnson nooit kwalijk genomen voor going negative. <<

Advertisements

Over Jan Vogel

Een blog over nieuws, verkiezingen en andere opmerkelijke zaken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s